Una Vietnamita a La Floresta

Impresora sense endolls, la NeoCyclostile va ser pionera en la reproducció mecànica de documents a finals del XIX. Durant la dictadura franquista una versió primitiva servia per imprimir i escampar les idees i les consignes a la clandestinitat. Li deien Vietnamita. D’aquesta capsa ha sortit tota l’edició.

Impresora sense endolls, la NeoCyclostile va ser pionera en la reproducció mecànica de documents a finals del XIX. Durant la dictadura franquista una versió primitiva servia per imprimir i escampar les idees i les consignes a la clandestinitat. Li deien Vietnamita. D’aquesta capsa ha sortit tota l’edició.

L'origen d'aquesta sèrie d'estampacions va ser trobar i recuperar una NeoCyclostyle construïda el 1894. Una màquina de fusta que va començar una revolució en l'edició i còpia de documents a petita escala. La primera impremta a l'abast de tothom. La seva aparició suposà el final dels copistes i el principi de l'autoedició. L'autoedició de fa 130 anys.

La NeoCyclostyle ràpidament es va mecanitzar i superada àmpliament per l'aparició de la Cyclostyl, va quedar arraconada a les golfes dels trastos inútils. El seu elemental principi d'impressió (deixar passar la tinta pels forats de lletres i figures a la matriu) i el no dependre d'energia per funcionar i ser totalment silenciosa, barata i discreta, va proporcionar una segona vida a l'invent molts anys després.

Bartleby. 40x60 Tinta xina. Març 2018.

Inspirat per les il·lustracions de Javier Zabala del llibre “Bartleby el escribiente”. Herman Melville. Ed Nórdica, Madrid 2007

Per als moviments clandestins de tota mena, aquest sistema d'impressió va ser el cor de la propaganda i la difusió de les idees en els moments més durs i amb menys mitjans. Durant el franquisme, l'aparell es construïa amb quatre fustes i una frontissa i se li deia Vietnamita suposo que en honor al Vietcong per la seva lluita artesanal amb l'Imperi. Artesania pura.

Adaptada al sistema d'impressió de la serigrafia, la Vietnamita / NeoCyclostyle, permet reproduir fidelment dibuixos, lletres i marques sense cap procediment fotogràfic o químic. Té la capacitat de captar el gest directe i espontani i també admet un dibuix acurat.